نجات سرور با استفاده از حالت Rescue Mode

جالب بود برای این مورد سرچ زدم ولی چیزی حداقل به فارسی پیدا نکردم! پس هم مینویسمش که برای خودم داشته باشمش و هم برای کسانی که به دنبال این مطلب هستن… حالت Rescue Mode در مواقعی استفاده میشه که وی پی استون به هر دلیلی به مشکلی بربخوره و نتونین از طریق ssh بهش متصل بشین. در این حالت با استفاده از Rescue Mode یه توزیع لینوکس میاد و کنار سیستم عامل اصلی وی پی اس اجرا میشه و بهمون اجازه میده دوباره به وی پی اس دسترسی داشته باشیم. البته باید امکان استفاده از Rescue Mode رو هم داشته باشید. پس اگه پنل مشابه پنل زیر برای وی پی استون دارید در ادامه مطلب با ما باشید تا ببینیم چجوری میشه سرور رو نجات داد!

virtualizor_panel

 

روی گزینه Rescue Mode میزنیم و پنجره‌ای مشابه پنجره زیر باز میشه.

virtualizor_enabe_rescue_mode

 

 

توی این پنجره پسورد مورد نظرمون رو برای سیستم عاملی که قراره باهاش وی پی اسمون رو نجات بدیم انتخاب میکنیم و روی Enable Rescue Mode میزنیم. بعد از اینکه پیغام فعال شدن Rescue Mode  رو گرفتیم با یوزر root و پسوردی که دادیم به سرور متصل میشیم.

connected_to_rescue_mode

 

 

حالا به سرورمون دسترسی داریم. منتها مسئله‌ای که پیش میاد اینه که ما یه سیستم عامل دیگه رو کنار سیستم عامل اصلی سرور نصب کردیم. از کجا باید به اطلاعات سرور دسترسی داشته باشیم؟ برای این کار اول دستور fdisk -l رو میزنیم.

fdisk_list

 

 

حالا اگه به خروجی دقت کنیم میبینیم که دوتا هارد رو برامون لیست کرده. یکی به آدرس /dev/vda با حجم ۱۰۷۳ مگ که مال همون سیستم عاملی هست که برای نجات سرور ازش استفاده کردیم و هارد دیگه با آدرس /dev/vdb که هارد اصلی سرور هست و روش اطلاعات سرور قرار داره. اما این فقط آدرس هارد هست و ما به آدرس پارتیشنی که اطلاعات روش هست نیاز داریم. از پایین خط سوم میبینیم که نوشته شده Device Boot و پارتیشن اصلی هارد اصلی سرورمون هست و همونطور که مشخصه آدرسش /dev/vdb1 هست. پس باید این پارتیشن رو روی یک فولدر مونت کنیم برای اینکار یک فولدر با دستور mkdir درست میکنیم و با دستور mount پارتیشن اصلی رو روی فولدر مونت میکنیم.

mounted_partition

 

 

حالا فولدری که ساختیم که توی این مثال main_hard هست حاوی اطلاعات سرور هست و میتونیم به اطلاعات سرور دسترسی داشته باشیم و مشکلات سرور رو برطرف کنیم. یه نکته رو هم تذکر بدم که موقع استفاده از دستور mount باید نوع پارتیشنی که میخوایم مونت کنیم رو هم مشخص کنیم که معمولا همون ext4 هست و اگه نسخه لینوکس سرور خیلی قدیمی باشه نوع پارتیشن میشه ext3. بعد از اینکه کارتون با سرور تموم شد و مشکلاتش رو حل کردین با رفتن به بخش Rescue Mode تو پنل سرور حالت نجات رو غیر فعال کنید تا به سیستم عامل اصلی سرور دسترسی داشته باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.