اندر احوالات جزئیاتی از فیلترینگ هوشمند

یک ماه قبل تو زومیت مقاله‌ای دیدم با عنوان برخی جزئیات فیلترینگ هوشمند مشخص شد. بخش کوچکی از متن اون مقاله رو میذارم:

 

معاون وزیر ارتباطات از اجرای فیلترینگ هوشمند شبکه اینترنت با مدیریت یکپارچه و متناسب با شرایط کاربر خبر داد. برای فیلترینگ هوشمند، شغل، سن و نیاز کاربر بررسی می‌شود!

 

البته این تیکه هم جالبه:

 

محمود خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت اجرای فیلترینگ هوشمند در کشور گفت:

هدفمند کردن فیلترینگ، احراز هویت کاربران در زمان دسترسی، استفاده از نرم افزارهای بومی شرکت های دانش بنیان و نیز تعیین دسترسی به اینترنت متناسب با شرایط کاربر از جمله برنامه های مدنظر برای مدیریت یکپارچه سامانه فیلترینگ کشور است.

 

خب بیاین این جملات رو بررسی کنیم. اولین بخش اینه که «برای فیلترینگ هوشمند، شغل، سن و نیاز کاربر بررسی می‌شود!» با تشکر از دوستان که از ما به نیازهامون واردترن! واقعا بر چه اساس میخوان تشخیص بدن که چه محتوایی برای هرکس مناسبه؟ مثلا یک نفر رو من میشناسم که رشته تحصیلیش زبان انگلیسی بوده ولی تو زمینه سرورهای کامپیوتری چون علاقه داشته کار کرده. خب حالا این آدم احتمالا اوضاش اینطوریه، چون سنش بالای ۱۸ هست میتونه به بعضی محتواها دسترسی داشته باشه و چون مجرد هست به همه چی نمیتونه دسترسی داشته باشه حتی اگه تو رشته تخصصی خودش زبان باشه! حالا چون رشتش مربوط به کامپیوتر نیست احتمالا برخی سایت‌ها که مربوط به کامپیوتر هست براش فیلتر خواهد بود و نمیتونه ازشون استفاده کنه (به شخصه سایت‌های مربوط به کامپیوتر و آموزش‌هاش رو دیدم که فیلتره). حالا اگه راهی باشه که فرد درخواست بده که به بقیه محتواها هم دسترسی داشته باشه احتمالا باید به صورت حضوری به یه ارگان مراجعه کنه و بعد گذروندن هفت خان مراحل اداری بتونه به این سایت‌های مربوط به کامپیوتر هم دسترسی داشته باشه… خیلی احمقانست، نه؟

 

بخش بعدیش که از همش بیشتر برام جالب هست اینه: « احراز هویت کاربران در زمان دسترسی». دوستان به کره شمالی شماره دو خوش آمدید! 😐 کل دنیا (البته منهای یه سری افراد که میدونین چجور افرادی هستن) دارن میگن فرد باید بتونه به راحتی و بدون محدودیت از اینترنت استفاده کنه و حتی بتونه پنهان بمونه تو این محیط بعد مسئولین محترم ما با افتخار دارن میگن ما داریم کاری میکنیم که بدونیم هرکسی تو اینترنت داره چیکار میکنه :(( از این قضیه بگذریم با این کار مشکلات جالبی هم خواهیم داشت… چند خط بالاتر گفتیم ممکنه یک فرد نیاز به اطلاعاتی پیدا کنه که از نظر مسئولین محترم براش نامناسب هست و براش صرف نداشته باشه بره دنبالش که اون اطلاعات براش باز بشه… حالا باید بیفته دنبال کسی که به اون اطلاعات دسترسی داره و با هویت اون از این اطلاعات استفاده کنه! راستی اصلا چجوری میخوان احراز هویت کنن؟ من دوتا راه حل به ذهنم میرسه در حال حاضر! یکی ساخت یک شبکه وی پی ان و دادن یک اکانت به هر نفر و اون فرد بعد از اتصال به وی پی ان میتونه از اون محتواها استفاده کنه… حالا فکر کنین اون فرد تو شرایطی باشه که امکان اتصال به وی پی ان رو نداشته باشه (مثلا ابزاری که داره استفاده میکنه امکان ساخت وی پی ان نداشته باشه) اون موقع اون فرد محترم دقیقا باید چه خاکی به سرش بریزه؟ یا راه دیگه‌ای که به ذهنم میرسه ساخت یه برنامه خاص به صورت اختصاصی برای شناسایی هویت افراد و اتصالشون به اینترنت هست… که این هم دردسراش اگه از وی پی ان بیشتر نباشه (که هست) کمتر نیست… حالا هم اگه با اکانتمون به اینترنت متصل بشیم دقیقا مشخص میشه هرکسی داره چیکار میکنه و راحت میشه مچ افراد رو گرفت که دارن چیکار میکنن! حریم خصوصی؟ آزادی بیان؟ اینا چین؟ کسی میدونه چین؟ یکی برای من این واژه‌های بیگانه رو توضیح بده!

 

یه بخش دیگه، «استفاده از نرم افزارهای بومی شرکت های دانش بنیان». در یک کلام! یکی یک نرم‌افزار بومی که ساخت یک شرکت دانش بنیان باشه و درست حسابی باشه رو به من معرفی کنه!

 

پ.ن: بعضی مواقع فکر میکنم خیلی آدم پر رویی هستم ولی بعضی از این مسئولین محترم رو که میبینم به این نتیجه میرسم که عجب آدم کم رو و سر به زیری هستم!

یک دیدگاه در “اندر احوالات جزئیاتی از فیلترینگ هوشمند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.